Optimalizace založení
Příklady zdařilé optimalizace
Dolní Věstonice, sanace svahů pro zprovoznění silnice III/42117 (2017-2020)
Dne 14.9.2014, po pětidenních intenzivních srážkách, došlo ke vzniku splachů povrchových vrstev zemin a mělkým sesuvům. Dva ze všech tehdy zjištěných sesuvů vznikly nad a pod silniční komunikací III. třídy č. 42117. Nestabilita území byla ve spěchu zhodnocena odborníky z České geologické služby a stabilními výpočty aut. geotechnika a posléze na doporučení mnoha odborníků, byla komunikace z opatrnosti pro dopravu uzavřena. Důvody vzniku sesuvu, který měl ohrožovat svah pod komunikací, byl interpretován zcela nesprávně. Projekční práce sanace svahů prováděl aut. geotechnik, který pro výpočty použil směrné normové charakteristiky z té doby již více než 4 roky zrušené normy ČSN 73 1001. Chybná specifikace problému vzniku svahové nestability vedla ke zcela zcestnému projektování sanace.
Zjištěná pochybení
- Na řešení problému se podílelo příliš mnoho zájmových skupin, které na řešeních chtěly vydělat
- Příčina vzniku sesuvu pod silnicí byla připisována tomu, že voda přetekla přes okraj silnice (silnice je v oblouku a je v protispádu)
- Zcela chybná interpretace tvaru a vzniku přírodní struktury, která se podílela na vzniku sesuvu. Jedná se o výplavový kužel, který byl zcela chybně geology interpretován jako „čočka terasy řeky Dyje“ (asi 25 m nad současnou nivou řeky, taková řeka by musela mít šířku a průtok jako současná Amazonka v jejím dolním toce).
- Nebyly zjištěny skutečné příčiny vzniku mělkých sesuvů.
- Pro provedené statické výpočty byly použily pouze tzv. směrné normové charakteristiky ze zrušené normy ČSN 73 1001 (vlastnosti ze jmenované normy nikdy nebyly určeny pro 3. geotechnickou kategorii ani výpočty stability svahu)
- vlastnosti zemin byly velmi podhodnocené, pro porovnání s průkaznými analýzami
- informace o mechanických vlastnostech zemin pro písčité a jílovito-písčité zeminy ze zrušené normy ČSN 73 1001 a použité konkurencí: F6 CI ψef = 20°, cef = 30 kPa, S2 SP ψef = 33°, cef = 0 kPa, R6 (jílovec) ψef = 33°, cef = 10 kPa)
- Výsledky statických výpočtů neodpovídaly aktuálnímu stavu v době výpočtu ani morfologii svahu v původnímu stavu
- Nebylo navrženo řešení, které by zabránilo opakování události, zbytečně byly proinvestovány desítky milionů Kč na piloty a zemní práce před zastavením stavby (podzim 2016)
Výsledek a realizovaná řešení (Poul a kol. 2018):
- Proveden nový geotechnický průzkum (09/2017) složený z jádrových vrtů a odběru a testování neporušených vzorků pro stanovení smykové pevnosti zemin a polosklaních hornin, statických a dynamických penetrací
- Vznik sesuvu: dešťová voda infiltrovala do tělesa výplavového kuželu a migrovala skrz jemnozrnný písek, podtekla silnici a způsobila rozplavení a sesutí svahovin a navážek ve svahu pod silnicí
- Doporučení otevření silnice (01/2018) v jednom pruhu v kyvadlovém provozu od března 2018
- Vyprojektování odvodnění propustných sedimentů výplavového kuželu
- Byly povedeny nové statické výpočty stability svahu za použití průkazných vlastností zemin pro stav plně saturované zeminy a „za sucha“, kdy sanačními úpravami svahu bude zabráněno saturaci zemin odvodněním povrchovým i hlubinným. Díky vyšší smykové pevnosti „za sucha“ bylo možné projektovat strmější svahy, nižší opěrné zdi.
- Vyprojektování sanace nevhodně provedených (výkopové práce zhoršily do té doby dobrou stabilitu svahu)
Zhodnocení:
- Silniční komunikace byla v částečném provozu otevřena 2,5 r. před dokončením celkové sanace v r. 2020
- Přeprojektováním došlo ke snížení objemu zemních prací a optimalizací použitého železobetonu. Došlo ke snížení využitých finančních prostředků
- Prokázána funkčnost realizovaných řešení (po silných deštích na podzim roku 2020)
- Zbytečně proinvestováno asi 35 milionů Kč na pilotách, zemních pracích a posléze sanaci těchto nevhodných uprav z důvodu nepochopení přírodních procesů od konkurence a využívání zrušené normy ČSN 73 1001 (potrestán nebyl nikdo)
Odkaz na doporučení:
- https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/tri-a-pul-roku-uzavirek-po-sesuvu-pudy-na-breclavsku-konci-40063248
- http://www.igeo.cz/od-klientu/20180528111755684_SUS.png
- http://www.igeo.cz/od-klientu/577400376_0_Mgr_I_Poul.png
- http://www.igeo.cz/od-klientu/reference_Poul.png